W połowie roku, bez rozgłosu, Przewozy Regionalne postanowiły kupić na własność osiem zmodernizowanych w Poznaniu elektrycznych zespołów trakcyjnych EN57, tzw. Feniksów.
Takich zespołów trakcyjnych FPS H. Cegielski zbudował 20. Poszczególne egzemplarze różnią się od siebie np. rodzajem zastosowanej przekładni (10 posiada przekładnie czeską, kolejnych 10 – austriacką). Pierwsze egzemplarze trafiły na testy do Przewozów Regionalnych na początku 2017 roku, a później w drodze przetargu ten operator
wybrał Polski Tabor Szynowy i FPS jako dostawcę 14 pojazdów na okres 5 lat, w ramach dzierżawy. W umowie zapisano możliwość wykupu 8 pociągów na własność. Okazuje się, że Polregio skorzystało z tej opcji.
– W czerwcu zdecydowaliśmy się na wykup od konsorcjum PTS-FPS 8 z 14 EN57 Feniks dotychczas dzierżawionych. Okazało się, że zakup tych pociągów bardziej nam się opłaca niż ich dzierżawa. Z jakości tych pojazdów jesteśmy zadowoleni – powiedział w rozmowie z „RK” Krzysztof Zgorzelski, prezes Przewozów Regionalnych. Prezesa pytaliśmy także o poziom zadowolenia z innych nowych nabytków spółki – spalinowych Linków, Elfów i Impulsów.
– Jeśli chodzi o nowe pojazdy – Linki, Elfy i Impulsy, niektóre pojazdy mają ugruntowaną renomę, z niektórymi mamy delikatne problemy, ale liczę, że producent pociągów szybko poradzi sobie ze wskazanymi przez nas nieprawidłowościami. Linki, co nie jest tajemnicą, mają pewien problem z tłumikami wężykowania. Zarząd Pesy poinformował nas, że znalazł już rozwiązanie i oczekujemy na wykonanie tych prac na naszych pojazdach – oświadczył Krzysztof Zgorzelski.